dijous, 30 d’abril del 2009

Miniactivitat PAC 2.2: Conclusions.

Es pot aprendre a partir de les experiències dels altres? Personalment, penso que sempre he après alguna cosa a partir d’aquestes, tot i que de forma inconscient. Per exemple, si veia que algú feia una acció que tenia conseqüències perjudicials (tocar el foc i cremar-se), aprenia a no realitzar-la o a evitar-la.
Ara bé, aquesta miniactivitat m’ha ofert la possibilitat de comprovar i ser conscient que és possible aprendre d’experiències d’altres molt més complexes, fins i tot, sense observar-les directament, com he pogut fer a través de l’exploració de la base de casos KITE que constitueix una recopilació de models d’experiència sobre pràctiques educatives per part de docents. La base de casos KITE i els casos aportats pels companys són una font de consulta que m’ha obert una nova perspectiva vers les possibilitats d’aplicació i ús de les TIC en el procés d’ensenyament/aprenentatge. Així mateix, m’ha permès desenvolupar les meves pròpies idees i opinions, constrastant semblances i diferències entre aquestes experiències que considero com un referent molt útil per a la planificació de noves activitats que incloguin la utilització de les TIC. Ara bé, no hem de caure en la temptació de creure que l’ús d’aquestes seran efectives per si mateixes; tot el contrari, hem de seleccionar les més adequades, tot adaptant-les a les necessitats del context en cada ocasió. Per aquesta raó, ara penso que el fet de compartir experiències com es fa en les bases de casos KITE i en la carpeta modelant històries de l’assignatura constitueix en si mateix una font de riquesa i de coneixement sobre la que s’ha de reflexionar.
D‘altra banda, gràcies a aquesta miniactivitat he descobert en què consisteix el raonament basat en casos el qual implica quatre processos: recordar casos similars, reutilitzar la informació dels casos per solucionar el nou problema, revisar la solució proposada i retenir l’experiència per a properes situacions. En aquest raonament té especial importància els models d’històries o experiències i, en particular, l’ús de les TIC com a element per gestionar-los i aplicar-los mitjançant bases de dades indexades, configurant sistemes d’intel·ligència artificial.
En resum, mitjançant el raonament basat en casos, l’ús de les TIC i dels models d’històries he vist que puc aprendre a partir de les vivències dels altres i construir el meu propi coneixement, no memoritzant aquestes experiències, sinó reorganitzant el meu propi aprenentatge. Tot això m’ha impulsat a modificar, ampliar i reestructurar els meus models mentals sobre el procés d’ensenyament/aprenentatge, donant lloc a d’altres nous més complexos i rics i, per tant, a un canvi conceptual i un aprenentatge significatiu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada