dijous, 30 d’abril del 2009

Miniactivitat PAC 2.2: Argumentació sobre si el cas exposat il·lustra l’aprenentatge significatiu recolzat per les TIC.

L’entorn webquest afavoreix que l’alumnat assumeixi un paper actiu i un compromís conceptual en el procés de construcció de coneixements. Aquest recurs TIC resulta molt atractiu i estimulant per als aprenents, fomentant-ne una major implicació i una disposició positiva vers les tasques proposades sobre la diversitat cultural.
En general, l’alumnat participant en aquesta activitat creia que aliments com el tomàquet, les patates, la xocolata... són productes autòctons i, per tant, que sempre s’han cultivat i menjat a les nostres terres. Així mateix, pensava que plats molt habituals en els seus àpats, com ara, pizza, pasta, cous cous... són receptes típiques de la nostra cuina. La realització de les activitats de la primera part de la webquest (Tomb gastronòmic) posen de manifest que aquestes idees no són certes, provocant en els estudiants un conflicte cognitiu. La conscienciació d’aquest error genera una necessitat i un desig per conèixer la veritat, intencionalitat que es veu potenciada per la motivació que suposa per als alumnes l’ús de les TIC. De forma autònoma, els membres de cada grup han de buscar i seleccionar la informació adequada a través dels recursos TIC facilitats (cercadors, pàgines web...) i, posteriorment, comprendre-la i interpretar-la correctament per plasmar-la per escrit a través del processador de textos Word. Igualment, la visualització dels vídeos de la segona part de la webquest (Crítica als prejudicis i la intolerància) permeten captar l’atenció de l’alumnat per promoure el debat sobre les diferents conductes davant la diversitat cultural a fi de generar actituds de respecte i de valoració positiva vers aquesta i de rebuig a la intolerància. Per tant, el suport TIC que comporta aquesta activitat afavoreix que l’alumnat modifiqui, complexifiqui i reestructuri els seus models mentals inicials i en construeixi de nous de forma activa, intencional, reflexiva, conversacional, contextual i cooperativa amb els membres del seu grup i de la resta de la classe així com amb la professora, experimentant un canvi conceptual i un aprenentatge significatiu. De totes maneres, la posada en marxa d’aquesta activitat també presenta certes dificultats. D’una banda, la confusió i desorientació inicial de l’alumnat per la seva manca d’experiència en aquest entorn i la consegüent demanda d’atenció al professorat, provocant-li situacions de desbordament. I, d’una altra, possibles problemes tècnics, com ara, bloqueig del router ADSL.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada