divendres, 10 d’abril del 2009

Miniactivitat PAC 2.1: Comparació de mapes conceptuals.

A continuació, presento els dos mapes conceptuals realitzats fins al moment, col·locant-los un al costat de l’altre i marcant-ne amb fletxes puntejades de color verd els conceptes comuns. Cal advertir que el concepte Educació del mapa conceptual inicial correspon al concepte Acció formativa del mapa conceptual final. Tot seguit, n’analitzaré les similituds i diferències més destacables.
El primer que es pot apreciar a simple vista és la diferència de magnitud i complexitat entre els dos mapes conceptuals. Al mapa inicial només apareixen quatre conceptes (nodes), catalogats al mateix nivell (tots en majúscules i dins d’un rectangle). Per contra, al mapa nou, els conceptes són molt més nombrosos i s’estructuren en tres nivells de jerarquia, identificats a través de diferents recursos gràfics (ús de majúscules/minúscules, mida de lletra, forma i color dels objectes, distribució a l’espai...) A més, l’ús de major nombre d’enllaços (proposicions), molts d’aquests múltiples (aplicant la llei d’escassetat i l’economia d’expressió) entre diversos conceptes, la baixa ràtio entre nombre d’enllaços i nodes, la utilització de fletxes representant les relacions jeràrquiques o causals... demostra la complexitat a la que em referia anteriorment i alhora la seva claredat.

No obstant això, el canvi que considero més important potser no es detecta a simple vista: en el mapa conceptual inicial s’aprecia l’existència d’una relació de dependència lineal entre Ciència/Societat i Societat/Tecnologia, és a dir, ciència fa evolucionar la societat i aquesta impulsa la tecnologia. En canvi, al nou mapa es pot observar que no s’hi defineix una única relació, sinó que s’hi expliquen diverses tendències, com ara, els determinismes (social i tecnològic), el postulat d’heterogeneïtat i el corrent CTS. A més, el mapa inicial inclou el concepte Educació com a quelcom reclamat per la societat. Pel contrari, el nou mapa mostra una interrelació entre Ciència/Tecnologia/Societat/Educació, tot i que potser no de forma gaire evident. Per això, hi he afegit una fletxa violeta de punts i ratlles que sorgeix de l’enllaç entre conceptes per representar aquesta interrelació a la qual vaig denominar a les conclusions de la miniactivitat PAC1.3 com a corrent CTSE la qual, al meu parer actual, respon més a la realitat (canvi conceptual). A més, al mapa inicial vaig representar que la Tecnologia és un recurs per a l’Educació; altrament, al mapa nou diferencio entre Tecnologia/Tecnologia Educativa/TIC.Així doncs, he complexificat la meva concepció de Tecnologia ja que d’un concepte molt general, emprat al mapa inicial, he passat a una especificació, dins del mapa nou; de manera que he representat el terme Tecnologia com un concepte genèric, TIC com un concepte més específic centrat en la tecnologia de la informació i la comunicació i Tecnologia Educativa com la disciplina que estudia el disseny, ús i avaluació de les TIC en activitats formatives.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada