El primer que es pot apreciar a simple vista és la diferència de magnitud i complexitat entre els dos mapes conceptuals. Al mapa inicial només apareixen quatre conceptes (nodes), catalogats al mateix nivell (tots en majúscules i dins d’un rectangle). Per contra, al mapa nou, els conceptes són molt més nombrosos i s’estructuren en tres nivells de jerarquia, identificats a través de diferents recursos gràfics (ús de majúscules/minúscules, mida de lletra, forma i color dels objectes, distribució a l’espai...) A més, l’ús de major nombre d’enllaços (proposicions), molts d’aquests múltiples (aplicant la llei d’escassetat i l’economia d’expressió) entre diversos conceptes, la baixa ràtio entre nombre d’enllaços i nodes, la utilització de fletxes representant les relacions jeràrquiques o causals... demostra la complexitat a la que em referia anteriorment i alhora la seva claredat.

No obstant això, el canvi que considero més important potser no es detecta a simple vista: en el mapa conceptual inicial s’aprecia l’existència d’una relació de dependència lineal entre Ciència/Societat i Societat/Tecnologia, és a dir, ciència fa evolucionar la societat i aquesta impulsa la tecnologia. En canvi, al nou mapa es pot observar que no s’hi defineix una única relació, sinó que s’hi expliquen diverses tendències, com ara, els determinismes (social i tecnològic), el postulat d’heterogeneïtat i el corrent CTS. A més, el mapa inicial inclou el concepte Educació com a quelcom reclamat per la societat. Pel contrari, el nou mapa mostra una interrelació entre Ciència/Tecnologia/Societat/Educació, tot i que potser no de forma gaire evident. Per això, hi he afegit una fletxa violeta de punts i ratlles que sorgeix de l’enllaç entre conceptes per representar aquesta interrelació a la qual vaig denominar a les conclusions de la miniactivitat PAC1.3 com a corrent CTSE la qual, al meu parer actual, respon més a la realitat (canvi conceptual). A més, al mapa inicial vaig representar que la Tecnologia és un recurs per a l’Educació; altrament, al mapa nou diferencio entre Tecnologia/Tecnologia Educativa/TIC.Així doncs, he complexificat la meva concepció de Tecnologia ja que d’un concepte molt general, emprat al mapa inicial, he passat a una especificació, dins del mapa nou; de manera que he representat el terme Tecnologia com un concepte genèric, TIC com un concepte més específic centrat en la tecnologia de la informació i la comunicació i Tecnologia Educativa com la disciplina que estudia el disseny, ús i avaluació de les TIC en activitats formatives.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada